امروزه از زغال برای تهیه انواع کباب و غذاهای خوشمزه در رستوران و قهوه خانه های سنتی استفاده می شود هم چنین در منطقه خاورمیانه به دلیل مصرف زیاد قلیان از زغال های سنتی و صنعتی بسیار استفاده می کنند.

در ادامه قصد داریم در مورد دستگاه زغال لیمو،(دستگاه زغال قلیان) و مراحل مختلف تولید زغال لیمو(قلیان) بیشتر توضیح دهیم با ما همراه باشید.

کوره زغال لیمو

ویژگی های تولید زغال لیمو با کیفیت (قلیان)

زغال لیمو از بین زغال های تولیدی جزو بهترین و با کیفیت ترین زغال ها محسوب میشود.
یک ویژگی بارز این زغال این است که به آرامی و به صورت یکنواخت میسوزد و مدت روشن بودن آن طولانی است ، به طور کلی دوام آن به نسبت بقیه زغال ها بیشتر است.

یکی از ویژگی های دیگر این زغال این است که کاملا بدون جرقه بوده و گازهای سمی که باعث ایجاد سردرد میشوند کمتر تولید میکند که این کار به کوره تولید زغال لیمو مورد نظرتون هم خیلی مربوط هست.
فرآیند گاز گیری زغال ها یکی از مهمترین مراحلی است که باید دردستگاه زغال لیمو به طور کامل و بدون نقص صورت گیرد زیرا در غیر اینصورت در هنگام استفاده علاوه بر خرد شدن زغال با جرقه هایی همراه است که به اطراف پراکنده میشوند.

در ادامه بیشتر درباره کوره زغال بدون دود اطلاعات کسب کنید.
در تولید زغال لیمو (قلیان) با کیفیت ،زغال های تولیدی کاملا صاف و یک دست هستند و هیچ ترک و حتی شکافی بر آنها وجود ندارد.
زغال لیمو از بهترین زغال هایی است که برای مصرف قلیان استفاده میشود.
هم اکنون با وجود انواع سفره خانه و رستوران هایی که قلیان سرو میکنند خرید دستگاه تولید زغال لیمو و تولید زغال قلیان جز یکی از شغل های پر درآمد و دارای بازار مصرف فراوانی است همچنین در منازل برای انواع پخت کباب مورد استفاده قرار میگیرد.
از دیگر مواردیکه باید در تولید زغال لیمو به آن اشاره کنیم استفاده از کوره صنعتی است که باید دارای یک طراحی باشد که دارای استحکام و دوام در طولانی مدت است و به علت اینکه در هنگام استفاده کوره به مداوم در حال سرد و گرم شدن است باید حتما به نکات ریز در زمان استفاده آن توجه کرد.

تولید زغال لیموشناخت مراحل مختلف تولید زغال لیمو (قلیان)

برای تولید زغال لیمو معمولا از چوب درختانی که ترک نداشته باشند استفاده می کنند .چوب مرکباتی چون پرتغال ، نارنج ، چوب سفت درختان جنگل که شامل بلوط ،انار ، شمشاد می شود و هر نوع چوب درختی که ترک نداشته باشد می توان استفاده کرد.
در این میان تنها باید به نحوه پخت آن ها توجه کنیم که تمام مراحل به درستی رعایت شده باشند .مراحل پخت و تولید زغال لیمو شامل چهار مرحله می شود.
در مرحله اول از پخت زغال لیمو ،مرحله سفت شدن چوب در کوره صنعتی حرارت دیده در محیط خلاء کوره می باشد.
در مرحله دوم از تولید زغال لیمو اسید زدایی از چوب که همان سرکه گیری اولیه است انجام می شود.از سرکه چوب در بخش های مختلف صنعت کشاورزی از جمله از بین بردن آفات و گیاهان و علف های هرز و بیهوده استفاده می شود.
در مرحله سوم از تولید و ساخت زغال لیمو گازها وارد فیلتر می شوند و عملیات کندانسیون یعنی تبدیل گاز به مایع انجام می شود.

این مرحله از تولید زغال تخریب و مشکلات محیط زیستی ندارد و یکی از مهم ترین مراحل در فرآیند تولید زغال چوب و کربونیزاسیون می باشد.
زمانی که قصد راه اندازی کارگاه تولید زغال چوب هستید و نیاز به تهیه کوره صنعتی زغال دارید بهتر است قبل از خرید به صورت تخصصی اطلاعات لازم را در این زمینه داشته باشید.برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در زمینه تولید زغال می توانید با کارشناسان و مشاورین کوره سازان در ارتباط باشید.
در مرحله چهارم از ساخت و تولید زغال عبور از مرحله گاز زدایی و ورود به مرحله انتهایی کربونیزاسیون است.

در این مرحله به دامنه دمایی زغال سفید وارد می شود که علائم مشخصی از دریچه کوره زغال خارج می شود که با چشم غیر مسلح در طول روز قابل تشخیص نمی باشد.

روش های تولید زغال لیمو

همان طور که می دانید تولید زغال به دو روش سنتی و صنعتی انجام می شود .امروزه به دلیل افزایش آلودگی هوا و جلوگیری از ایجاد آلودگی در محیط زیست از روش صنعتی بیشتر می شود .در ادامه قصد داریم توضیح مختصری از دو روش تولید زغال برای شما داشته باشیم.
در روش سنتی ابتدا چوب ها را داخل کوره یا محفظه ای دربسته قرار می دهند و با آتش زدن آن ها و تبدیل چوب به زغال در پایان زغال های تولید شده را جمع آوری کرده و برای مصارف خانگی ، آشپزی و .. استفاده می کردند.
این روش یکی از متداول ترین روش های تولید زغال محسوب می شود اما به دلیل تولید دود ، بو برای محیط زیست مضر می باشد.چنان چه از چوب درخت مرکبات استفاده شود زغال لیمو با کیفیتی را تولید خواهد کرد.
در کوره های صنعتی زغال روش تولید کمی تفاوت دارد .در کوره صنعتی زغال اتلاف انرژی حرارتی نداریم و تمام حرارت و گرما در کوره صنعتی زغال به یک اندازه پخش خواهد شد.

در اینجا بیشتر درباره دستگاه زغال کبابی آشنا شوید.

در روش صنعتی تولید زغال لیمو در کوره تولید زغال لیمو روش سرکه گیری از چوب به صورت قطران گیری انجام می شود .از سرکه چوب در صنعت کشاورزی برای دفع آفات و سموم مختلف و از بین بردن علف های هرز استفاده می شود.
امروزه از روش های صنعتی برای تولید زغال چوب استفاده می کنند .رایج ترین نوع زغال چوب ، زغال های فشرده یا قالبی می باشند که با استفاده از ضایعات چوبی و افزودن مواد طبیعی تهیه می شوند. مرغوب ترین نوع زغال در حال حاضر زغال لیمو می باشد که در ادامه قصد داریم در مورد کوره تولید زغال لیمو بیشتر توضیح دهیم با کوره سازان همراه باشید.

شناخت کوره تولید زغال لیمو (قلیان)

شناخت و آگاهی از روند تولید زغال چوب و مشاوره با کارشناسان باتجربه در این زمینه در افزایش سود تولید زغال موثر می باشد .حال این سوال مطرح می شود که بهترین چوب برای تولید زغال کدام است؟
برای پاسخ به این سوال می توان با کمی تحقیق و بررسی به این نتیجه رسید که چوب درختان بلوط ، مرکبات چون پرتغال ، لیمو ترش ، لیمو برای تولید زغال مرغوب و با کیفیت استفاده می شوند .به طور کلی کیفیت زغال های تولید شده با توجه به نوع چوب درختان متفاوت می باشد.

کوره تولید زغال لیمو

از ویژگی های مهم زغال لیمو می توان به مواردی چون دوام و حرارت بالا ، عدم جرقه در زمان سوختن ، تولید خاکستر بسیار کم ،مدت ماندگاری بالا و سریع روشن آن اشاره کرد . برای مصارف خانگی و قلیان بهترین نوع زغال محسوب می شود.
زمانی که در کوره تولید زغال لیمو ،چوب برای تولید زغال آماده می شود ،در مراحل ابتدایی محصولی به نام سرکه چوب به دست می آید که در صنایع کشاورزی بسیار استفاده می شود .از سرکه چوب به دست آمده زغال چوب در صنایع مختلف ازجمله کشاورزی بیشتر استفاده می شود.
در کوره های صنعتی زغال چوب کف را با ورق های ضخیم استیل می پوشانند و با افزایش دما و حرارت دچار اکسید شدن و سوختگی نمی شوند و برای ساخت کوره صنعتی از پروفیل های صنعتی که مقاومت بالایی در برابر انبساط و انقباض دما دارند ، استفاده می شوند.
از مزیت های کوره های صنعتی تولید زغال و دستگاه زغال می توان به کارایی آسان آن اشاره کرد .نصب و راه اندازی راحت و ساختار مقاوم و محکم کوره تولید زغال و سود و بهره وری بالای آن از ویژگی های منحصر به فرد و مهم کوره های صنعتی زغال می باشد .مقرون به صرفه بودن از دیگر ویژگی های مهم کوره های صنعتی می باشد.

تولید زغال لیمو چند روز زمان می برد؟

تولید زغال لیمو در کوره های سنتی چیزی حدود 18 الی 25 روز زمان می برد اما در کوره های صنعتی زمان تولید زغال در کوره تولید زغال لیمو حداکثر سه روز زمان می برد .

زغال چینی لیمو نوعی بریکت یا زغال فشرده می باشد که به صورت صنعتی در کوره زغال تولید می شوند و به دلیل قیمت مناسب و فراوانی آن در شهرهای بزرگ بسیار خرید و فروش می شوند.

تولید زغال لیمو سنتی (قلیان)

در تولید زغال لیمو سنتی همانند روش های قدیمی تولید زغال که از گذشته تا به امروز مرسوم بوده انجام می شود . به این صورت که ابتدا چوب را در کوره سنتی تولید زغال قرار می دهند و بعد از سوختن چوب زغال تولید می گردد . در کوره سنتی تولید زغال به دلیل افزایش دود ، بو در محیط آسیب هایی به محیط زیست وارد خواهد شد.

سوالات متداول

✔ چقدر زمان پخت زغال لیمو و مرکبات هست؟

حدود ۳ روز زمان پخت و یک روزم بابت خنک شدن دستگاه کلا ۴ روز

✔ کوره از هر چند کیلو چوب لیمو، یک کیلو زغال تحویل میده؟

هر ۴ کیلو

✔ آیا تامین چوب لیمو و مرکبات همیشگی هست؟

بله در تمام فصول سال برای شما تامین میشه

✔ آیا تولید زغال لیمو کاری قانونی هست؟

بله کاملا قانون