مقالات

کدام چوب برای تولید زغال مناسب است؟ انواع چوب در تولید زغال

زغال با کیفیت

ایران کشوری پوشیده از مراتع و جنگل است که در نقاط مختلف آن باغات درخت مرکبات مانند لیمو، پرتقال و نارنج و ….  وجود دارد . این مورد باعث شده است که از دیر باز تا به امروز مصرف زغال چوب طرفداران زیادی در کل کشور داشته باشد .

برای اینکه بدانید چه چوبی برای تولید زغال یا ذغال مناسب است؟

به شما توصیه می کنیم مطالب مقاله ما را تا انتها بخوانید و همراه ما باشید:

اول از همه شما باید با خصوصیات زغال خوب آشنا بشوید:

  1. – زود سرخ شود
  2. – دیر خاموش شود
  3. – نداشتن بوی تند و بد
  4. – عاری از هرگونه گاز که موجب سردرد شود
  5. – دارای حرارت بالا
  6. – بدون جرقه و شکستگی و ترک

انواع درخت با خواص و ویژگی های زیادی وجود دارد که در کیفیت زغال تولیدی نقش بسزایی دارد .

که چوب های درختان مرکبات مانند لیمو و یا پرتقال و غیره زغال بهتر و مناسب تری را تولید میکند. از این رو این نوع زغال طرفداران بسیاری دارد زیرا این درختان چوب سختی دارند ، که به آرامی میسوزد و زغال با دوامی را از خود باقی میگذارد.

این نوع چوب باعث میشود زغال های تولیدی بدون ترک و شکستگی باشد و ظاهری صاف و یکدست داشته باشد و آتش بادوام و طولانی مدت همراه با قدرت آتش بالایی را از خود ارائه می دهند.

البته درختان دیگر مانند : سیب، بلوط و یا اوکالیپتوس نیز از کیفیت خوبی برخوردار هستند که زغال به نسبت خوبی را میتوان از آنها تولید کرد.

البته چوب درختانی مانند تبریزی و شاه بلوط که در آنها صمغ یا رزین کمتری وجود داشته باشد، استفاده میکنند که از لحاظ درجه زغال در بازار در درجه پایین تری قرار میگیرند.

جهت تولید زغال فشرده با خاک اره و یا خاک زغال که منشا این نوع زغال ها در کشورهای آسیای شرق ریشه دارد باید از چوب استفاده کرد . در کشوری مانند چین برای تولید این نوع زغال از چوب بامبو استفاده میشود ولی در ایران به دلیل فقدان این مدل چوب از براده ی چوب نجاری ها و یا سر شاخه ی درختان استفاده میشود.

بیشتر درباره کوره زغال بدون دود مطالعه کنید.

حال هرچه چوب مرغوب تر باشد مانند چوب لیمو و پسته و مرکبات و … زغال یا ذغال تولیدی نیز مرغوب تر خواهد شد. البته در تولید زغال فشرده علاوه بر براده ی چوب از پوست گردو نیز استفاده میشود و یا در زغال های خاک زغالی علاوه بر خاک زغال از چسب های ارگانیک نیز استفاده میشود.

در خصوص تولید زغال کبابی معیار اصلی جهت درجه یک بودن زغال طبق موارد ذیل است:

  1. – زود سرخ شود
  2. – دیر خاموش شود
  3. – دارای حرارت بالا
  4. – بدون جرقه

زغال کبابی همانند ما بقیه زغال ها یکی از معیار های درجه یک بودن این است که چوب مورد استفاده مرغوب باشد . چوب هایی که در تولید زغال کبابی استفاده میشود چوب های درختان جنگلی است که یکی از مرغوب ترین چوب ها محسوب میشود و زغال تولیدی بدون جرقه و بو است و تمام خصوصیات های یک زغال درجه عالی را دارا میباشد.

چوب های دیگر که در تولید زغال کبابی استفاده میشود چوب هایی همانند پالت ، تخته ،چوب حاصل از تخریب ساختمان های قدیمی است که زغال درجه پایین تری محسوب میشود.

با اینکه نوع چوب در درجه کیفیت زغال تولیدی بسیار حائز اهمیت است ولی در طرف دیگر برای تولید زغال درجه عالی ما نیازمند کوره و دستگاه تولید زغال مناسب و درست و آموزش کامل و جامع نیز هستیم و اگر چوب مرغوب داشته باشیم ولی کوره تولید زغال همراه با آموزش تکمیلی را نداشته باشیم نمیتوانیم نه تنها زغال درجه یک را تولید کنیم بلکه شاید کل زغال تولیدی ما نیز غیر قابل مصرف باشد.

کوره سازان پاسارگاد با طراحی کوره های تولید زغال همرفتی و جی پلاس و نحوه ی انتقال دما در این نوع کوره ها همراه با آموزش تضمینی  و جامع و کامل باعث شده است که زغال درجه عالی بازار ، آن هم با تضمین کیفیت محصول به صورت مکتوب  در قرارداد رسمی ارائه دهد.

سیستم طراحی این کوره های تولید زغال به این شکل است که:

در کوره زغال همرفتی حرارت دهی دهی متمرکز از مرکز در طول کل کوره زغال به صورت یکنواخت است و و نوع حرارت دهی آن به صورت همرفت پیوندی عمل میکند به همین دلیل زغال تولیدی با 90% بدون ترک و شکستگی و 100% بدون خامی و بو را تولید خواهد کرد.در کوره زغال همرفتی  حرارت از مرکز کوره و تمام تجهیزات حرارت دهی در داخل کوره است و این طراحی کاملا در اختیار کوره سازان پاسارگاد است و ابتکار و نوآوری اختصاصی طراحان و مهندسین این شرکت است. و در کوره های جی پلاس علاوه بر انتقال دما به صورت همرفت پیوندی حالت پرتابی هم دارد که باعث میشود حرارت در دورترین نقاط چوب هم منتقل شود که زغالی با کیفیت درجه عالی بازار تا 100% بدون ترک و شکستگی و خامی و بو و … تولید کند .

لازم به ذکر است که تمام کیفیت تولید و آموزش و تامین مواد اولیه در کوره سازان پاسارگاد به صورت مکتوب در قرارداد رسمی تضمین میشود.

نحوه سفارش یا خرید چوب :

همان طور که ذکر شد یکی از ضمانت نامه های شرکت تامین  برای خریداران کوره زغال توسط شرکت کوره سازان پاسارگاد است.

قبل از توضیح در خصوص نحوه ی سفارش چوب لازم به ذکر است که تامین چوب کبابی برای خریدار کوره زغال به صرفه نخواهد بود زیرا با توجه به عدم حساسیت نوع چوب در تولید زغال کبابی در ایران ، هزینه های ارسال چوب با توجه به قیمت زغال کبابی و فراوانی انواع چوب کبابی در کل ایران و دسترسی فراوان با قیمت های مناسب ، تامین چوب از طرف شرکت ما به صرفه نخواهد بود.

شرکت پاسارگاد تضمین مکتوب در قرار داد رسمی جهت  تامین چوب لیمو و مرکبات را دارد .

حال شاید سوال پیش بیاید چرا تامین چوب لیمو مرکبات؟

اول اینکه زغال لیمو و مرکبات در کل ایران دارای محبوبیت است و از پرطرفدارترین زغال های کل ایران است. دوم اینکه زغال پسته و بلوط و … به صورت منطقه ای و یا به صورت زغال با طرفدارهای درجه دوم مورد استقبال است. تامین  چوب پسته و بلوط و … برای مناطق دیگر که این چوب ها در آن نواحی موجود نیست با توجه به قیمت پایین تر این نوع زغال ها در ایران و هزینه های بالای باربری و طرفداری کمتر زغال آنها برای خریداران کوره زغال مقدور به صرفه نیست. بنابراین شرکت کوره سازان پاسارگاد فقط تامین چوب لیمو و مرکبات را انجام میدهد.

حال نحوه ی تامین چوب لیمو و مرکبات :

پس عقد قرارداد کوره زغال با شرکت ما ، در قرارداد خریداران محترم به صورت رسمی  تضمین میشود که تامین چوب لیمو و مرکبات در تمام فصول سال بانرخ روز بازار صورت میگیرد.

بعد از آن مشتریان عزیز هر زمان نیازمند چوب بودند با مسئول تامین چوب شرکت تماس گرفته و بعد از استعلام قیمت و اعلام مقدار چوب مورد نیاز ،مبلغ را واریز کرده و سفارش خود را ثبت مینمایند. چون پیدا کردن چوب مرغوب در بین چوب داران ممکن است زمان بر باشد به این دلیل به مشتریان گرامی اعلام میشود 4 تا 7 روز قبل حتما سفارش خود را ثبت نمایند.

شرکت ما فقط مبلغ 200 تا 300 هزار تومن بابت هزینه کارگر جهت پیدا کردن چوب مرغوب دریافت مینماید.

بعد از آن که چوب درجه یک و به سایز مورد سفارش مشتری تهیه شد با باربری هماهنگ میشود و بعد از صدور بار نامه ، بارگیری شده و به مقصد روانه میگردد.

اگر مشتری بخواهد چوب های دیگر را خرید کند میتواند برای تامین چوب پسته به شهرهای کشت پسته مانند کرمان مراجعه کند و یا برای تامین چوب بلوط به شهر های حاشیه ی زاگرس و یا برای تامین چوب سیب به شهرهایی مانند میانه مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *