مقالات

چه عواملی بر شکل گیری بریکت زغال موثر است؟

برای تامین انرژی و سوخت فرایند ساخت بریکت از زغال سنگ انجام می شود . در حال حاضر از دو روش کلی سنتی و مکانیزه برای تولید زغال فشرده استفاده می شود .ما در این مقاله قصد داریم شما را با فرآیند تولید بریکت زغال و عوامل موثر بر شکل گیری بریکت زغال آشنا کنیم با کوره سازان همراه باشید.

چه عواملی بر شکل گیری بریکت زغال موثر است؟

همان طور که می دانید برای ساخت بریکت زغال از روش های سنتی و مکانیزه استفاده می شود.در روش سنتی بریکت تولید نخواهد شد زیرا چوب درختان را داخل کوره سنتی تولید زغال قرار می دهند و پس از برافروختن آن چوب به زغال تبدیل شده و زغال ها را جمع آوری می کنند .

در روش مکانیزه تولید زغال با کمی تغییر می توان بریکت زغال را تولید کرد .در این روش روند تولید به این صورت است که ضایعات چوب و زغال را وارد دستگاه خردکن کرده و به قطعات ریزی تبدیل می کنند و پس از آن از طریق تسمه نقاله به سوی دستگاه میکسر هدایت می شود .پس از آن با افزودن مواد طبیعی به آن قالب گیری بریکت زغال انجام می شود .

از عوامل موثر بر شکل گیری بریکت زغال می توان مواد طبیعی چون نشاسته ذرت و گندم ، صمغ گیاهی و .. اشاره کرد .همان طور که می دانید فرآیند تولید بریکت زغال مشخص می باشد و دارای مراحل مختلف بوده و پیچیدگی خاصی در آن وجود ندارد.

در اینجا میتوانید درباره دستگاه تولید زغال لیمو بیشتر مطالعه کنید.

برای تولید بریکت زغال مواد طبیعی مختلفی مانند نشاسته ذرت و صمغ به آن افزوده می شود که درصد آن متفاوت بوده و محصولاتی با ویژگی و خواص متفاوت را تولید می کند .برای تولید بریکت مناسب نیاز به فرمولاسیون خاص است .

میزان رطوبت در بریکت باید به اندازه ای باشد که اختلال در روند تولید ایجاد نکند و نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد.در زمان تولید و شکل گیری بریکت زغال توجه به میزان آب و رطوبت موجود امری مهم و اساسی است که باید به آن توجه کنیم .

در شکل گیری بریکت زغال از قالب های متفاوت استفاده می کنند تا تنوع در شکل و اندازه محصولات ایجاد شود . از دستگاه پرس هیدرولیکی با فشار حداکثر فشار 100 بار برای تشکیل بریکت زغال استفاده می شود .

شکل گیری بریکت زغال

روش های خشک کردن بریکت زغال

پس از قالب گیری زغال های فشرده برای خشک کردن آن ها از دو روش نور مستقیم خورشید و خشک کن های صنعتی استفاده می شود .در کارگاه های تولید زغال های فشرده صنعتی معمولا از واحدهای مکانیزه و پیشرفته ای جهت خشک کردن بریکت های زغال استفاده می شود .

در واحدهای مکانیزه از خشک کن های صنعتی استفاده می شود البته با توجه به ظرفیت متفاوت دستگاه های خشک کن در کنار آن ها امکان خشک کردن بریکت های زغال به روش طبیعی نیز قرار داده می شود .

تجهیزات مورد نیاز در شکل گیری بریکت زغال

تجهیزات مورد نیاز برای تشکیل بریکت زغال شامل باسکول برای وزن کشی مواد اولیه و محصولاتی که قرار است به زغال فشرده تبدیل شوند،دستگاه خردکن که به منظور خرد کردن مواد اولیه می باشد . آسیاب نیز برای همگن و پودر سازی مواد اولیه تشکیل زغال فشرده استفاده می شود که در کنار دستگاه بریکت ساز پرس بریکت های زغال را در ابعاد و اندازه های مختلف قرار گرفته است.

بریکت های قالب گیری شده در طرح و ابعاد مختلف برای خشک شدن از طریق تسمه های نقاله به سوی دستگاه های خشک کن هدایت می شوند .در پایان با خشک شدن بریکت های زغال و از بین رفتن رطوبت اضافی در آن ها بریکت های زغال جهت بسته بندی آماده می شوند .

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه اندازی خط تولید زغال فشرده و خرید تجهیزات مورد نیاز جهت ساخت و تولید زغال و شکل گیری بریکت زغال با دستگاه زغال ساز با مشاورین و کارشناسان مجموعه کوره سازان در ارتباط باشید و از راهنمایی آن ها بهره مند شوید .

اجزای تشکیل دهنده تولید زغال بریکت

  • آسیاب : برای خرد کردن مواد اولیه در تولید زغال فشرده استفاده می شود
  • میکسر : دستگاهی به منظور مخلوط کردن مواد اولیه و چسبیدن آنها به هم کارایی دارد
  • قالب زن : این دستگاه برای قالب گیری و شکل دادن مواد و تولید زغال های فشرده در ابعاد و اندازه های مختلف استفاده می شود.

در نهایت با هدایت بریکت های زغال قالب گیری شده به کوره رطوبت اضافی آن ها گرفته و جهت مصارف مختلف بسته بندی می شوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *