مقالات

تولید زغال و تولید زغال فشرده را از کجا شروع کنیم؟

روند تولید زغال

درباره تولید زغال و تولید زغال فشرده

زغال یا ذغال ؛ این محصول کاربردی برای راحت ‌تر کردن امور جهت تولید آتش؛ اختراعی که سال‌ های زیادی است مورد استفاده قرار گرفته و می‌ گیرد. در این مقاله قصد داریم که بگیم از کجا شروع کنم برای تولید زغال و تولید زغال فشرده و روند کلی تولید زغال و تولید زغال فشرده را با کوره زغال پاسارگاد برای شما بیان کنیم؛ کار آفرینی با استفاده از تولید زغال میتواند سود قابل توجهی در مدت زمان محدودی برای شما بوجود بیاید.

در این مسیر حتما باید در مورد کسب و کار تولید زغال ، از کجا شروع کنم برای تولید زغال و تولید زغال فشرده ، بازار تولید زغال ، کارگاه های تولید زغال و تولید زغال فشرده و در مورد تولید زغال و تولید زغال فشرده با سرمایه کم اطلاعات داشته باشید.

به طور کلی خوب است بدانید که روند تولید زغال و تولید زغال فشرده به دو بخش تقسیم می ‌شود که توضیحاتی را درباره آن در ادامه ذکر خواهیم کرد.

همانطور که گفته شد تولید زغال در انواع کوره زغال به دو روش انجام می ‌شود ؛ یکی از این روش ‌ها تولید زغال با استفاده از چوب می ‌باشد و دیگری تولید زغال با استفاده از ضایعاتی مانند خاک اره یا خاک زغال با دستگاه تولید زغال است که زغال به دست آمده از این روش زغال فشرده یا بریکتی و یا اصطلاحا چینی نامیده می شود. در ادامه انواع کوره و دستگاه زغال ساز صنعتی رو معرفی میکنیم در جهت تولید زغال.

تولید زغال و تولید زغال فشرده

  • تولید زغال یا ذغال با استفاده از چوب

این بخش کوره صنعتی زغال نامیده می‌شود؛ که این بخش به سه قسمت‌ تقسیم می‌شود:

  1. کوره‌های تک منظوره (کوره جداره ای )

منظور از کوره‌های تک منظوره همان کوره‌ زغال‌ کبابی است و با آن کوره تنها می‌توان زغال کبابی گرفت که کوره‌ تک منظوره جداره ای پاسارگاد نیز نامیده می‌شود. می توان از کوره های تک منظوره زغال قلیان و مجلسی هم گرفت؛ اما شرکت ما ضمانت تولید زغال درجه یک کبابی را می‌دهد.

  1. کوره‌های چند منظوره (کوره زغال همرفتی-کوره زغال جی پلاس)

کوره‌ های چند منظوره برای تولید انواع زغال کبابی، قلیان و مجلسی در انواع مختلف چوب اعم از لیمو، سیب، مرکبات، انجیر، انگور و… بسیار مرغوب و با کیفیت کاربرد دارد.

دو مدل از کوره‌ های چند منظوره در بازار وجود دارد که یک مدل کوره‌های همرفتی می‌باشد و مدل دیگر با نام کوره جی پلاس (G+) شناخته می‌شود که بدون کف هستند و طراحی آن به صورت تخصصی توسط تیم ما انجام می‌شود.

مزایای کوره‌های چند منظوره برای تولید زغال یا ذغال

لازم به ذکر است که از کوره‌ های تک منظوره فقط می‌ توان زغال کبابی درجه یک گرفت؛ شما می‌توانید از کوره‌های تک منظوره انواع زغال، به ویژه زغال لیمو نیز بگیرید؛ اما به هیچ عنوان کیفیت مطلوب و مورد انتظار را ندارد و نمی‌ تواند راضی کننده باشد.

اما شما از کوره‌ های چند منظور هم می‌ توانید زغال های مختلف از جمله زغال لیمو با کیفیت بالا بگیرید و هم زغال قلیون و کبابی درجه یک به صورت تضمینی تولید کنید؛ طبیعتاً کوره‌های چند منظور قیمت بالاتری را نسبت به کوره‌ های تک منظوره دارند؛ اما از نظر کارایی و کاربردی بسیار با کیفیت‌تر هستند.

  1. کوره‌ زغال فشرده کومپیند

بعد از فشرده سازی مواد خاک اره ،خاک زغال ،پوست گردو توسط دستگاهی به نام اکسترودری عمل تبدیل مواد خام به زغال در کوره‌ای به نام کومپیند انجام می‌شود.

در کوره زغال فشرده کومپیند به صورت تضمینی 100% گازگیری کامل و 100% بدون خامی، زغال یا زغال فشرده تولیدی به بهره برداری خواهد رسید. تا به اینجای کار سه قسمت کوره‌های صنعتی را برای شما توضیح دادیم؛ اکنون به سراغ تولید زغال فشرده می‌‎رویم.

دستگاه تولید زغال فشرده

  • تولید زغال فشرده یا بریکت

در این بخش دو مدل خط تولید زغال وجود دارد؛ یک مدل از این خط تولیدها با استفاده از خاک زغال صورت می‌پذیرد که خط تولید پرس هیدرولیک نامیده می‌شود و دومین خط تولید نیز با بهره‌گیری از خاک اره و پوست گردو و خاک زغال انجام می‌شود که دستگاه تولید زغال اکسترودری نام گذاری شده است:

  1. خط تولید زغال پرس یا خاک زغال

مواد اولیه در این خط تولید، خاک زغال می‌باشد و از آن زغال تولید می‌شود که کیفیت مطلوب و رضایت بخشی را دارا است. از خاک زغال می‌توان زغال قلیون و زغال کبابی به دست آورد؛ خوب است بدانید که در حالت معمول از این زغال به عنوان زغال قلیان و مجلسی استفاده می شود.و در تمامی کشورها من جمله ترکیه ،امارات و عمان و قطر و بخشی از عراق از این زغال استفاده میکنند. دستگاه تولید زغال پرس قابلیت تولید زغال به هر شکل هندسی و ابعلادی را داراست.

  1. خط تولید اکسترودری

در دستگاه تولید زغال فشرده اکسترودری  تولید مواد اولیه به کار گرفته شده، پوست گردو و خاک اره و خاک زغال می‌باشد که نسبت به کاربرد و کارایی‌اش، به صرفه می‌باشد. در این خط تولید برای تولید زغال فشرده باید خاک اره و پوست گردو با یکدیگر ترکیب و فشرده سازی شوند.

در این خط تولید تنها زغال ‌های چهار گوشی که وسط آن ‌ها سوراخ است تولید می‌ شود و به دلیل اینکه زغال ‌های بریکت مواد فشرده سازی خام هستند، برای تبدیل به کربن شدن باید درون کوره قرار بگیرند.

تبدیل به کربن شدن این زغال‌ ها به دو صورت انجام می‌ شود؛ یکی از این روش ‌ها سنتی می‌ باشد که با گل و کاهگل آماده‌ می‌شود که حرارت و شعله مستقیم به آن می ‌خورد و دیگری نیز به شکل کوره ‌های صنعتی می‌ باشد که کوره سازان به صورت تخصصی کوره زغال یا زغال فشرده کومپیند را برای این کار به صورت تضمینی ارائه مینماید.

دستگاه های تولید زغال

مزایای کوره‌های جی پلاس (G+) پاسارگاد نسبت به کوره‌های همرفتی در تولید زغال

همانطور که گفته شد کوره‌ های چند منظوره به دو دسته کوره ‌های همرفتی و کوره ‌های جی پلاس تقسیم می‌شود که کوره‌ جی پلاس و همرفتی  تولید تخصصی خود ما می‌باشد.

کوره‌ های همرفتی کف کوره دارند؛ زمانی که یک کوره کف کوره داشته باشد، مشعل در زیر کف کوره قرار می‌گیرد و حرارت ابتدایی در زیر کوره ایجاد می‌شود. اما در کوره‌های جی پلاس به دلیل وجود نداشتن کف کوره، مشعل در نقطه صفر زمین قرار می‌گیرد نصب و مشعل در آن، نسبت به کوره‌های همرفتی، پایین تر قرار می‌گیرد.

طراحی کوره ‌های جی پلاس  بسیار استثنائی می‌ب اشد و باعث می‌شود انرژی کمتری هدر رود و همچنین انتقال حرارت به داخل کوره با سرعت بالاتری نسبت به کوره‌های همرفتی انجام شود وو این انتقال حرارت سریعتر باعث مصرف انرژی پایین تر میشود و در نتیجه کنترل فشار کوره برای اپراتور راحتتر خواهد بود.

از نظر مستحکم بودن و مقاوم بودن نیز کوره‌های جی پلاس بسیار مقاوم‌تر از دیگر کوره‌ها می‌باشند و طول عمر بسیار بالاتری دارند؛ لازم به ذکر است که در کوره‌های جی پلاس، شما می‌توانید تمام زغال‌ها را بدون شکستگی بگیرید و کوچک‌ترین شکستگی را در زغال‌ها مشاهده نخواهید کرد؛ اما در کوره‌های همرفتی تا 90% زغال بدون شکستگی دریافت می نمایید.

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل تحسین کوره‌های جی پلاس در کوره سازان پاسارگاد، وجود پنجره‌های خنک کننده می‌باشد؛ در طراحی این کوره‌ها از پنجره‌های خنک کننده نیز استفاده شده است تا مرحله خنک شدن کوره سریعتر انجام پذیرد که کوره‌های همرفتی این قابلیت را ندارند.

مواردی که گفته شد مزیت‌های کلی کوره ‌های جی پلاس نسبت به کوره‌ های همرفتی در تهیه زغال بود؛ لازم به ذکر است که کاربرد هر دو کوره یکی می‌باشد اما کیفیت کار آن‌ها با یکدیگر تفاوت نسبتا ملموسی دارد.

تفاوت خط تولید پرس و خط تولید اکسترودری

اولین تفاوت این دو خط تولید، مواد اولیه‌ای است که برای تولید زغال یا تولید زغال فشرده استفاده می‌شود؛ در خط تولید پرس از خاک زغال استفاده می‌شود که کیفیت خوب و بالایی دارد و قابلیت گرفتن زغالی قلیونی با کیفیت مطلوب را دارد.

اما در خط تولید اکسترودری مواد اولیه مورد استفاده پوست گردو و خاک ارهو خاک زغال می‌باشد که زغال گرفته شده از این خط تولید نیز بسیار کیفیت خوب و تضمینی را دارد.

خط تولید اکسترودری نسبت به خط تولید پرس استهلاک بالاتری دارد و به فضای بسیار بزرگ‌تری نیاز دارد و به اصطلاح کثیف‌کاری بیش‌تری دارد. اما در خط تولید پرس شما به فضای کمتری نیاز دارید و مصرف برق در این خط تولید کمتر از خط تولید اکسترودری خواهد بود و به دلیل اینکه به صورت دیجیتال می‌باشد، به هیچ عنوان کثیف‌کاری نخواهد داشت.

نکاتی درمورد دستگاه تولید زغال یا تولید زغال فشرده

نکاتی درمورد دستگاه تولید زغال و تولید زغال فشرده

اگر بتوانید نیازهای منطقه خودتان را بشناسید، یعنی بدانید که در آن منطقه چه نوع زغالی مورد استفاده قرار می‌‎گیرد و مردم آن‌جا به چه نوع زغالی بیشتر نیاز دارند، می‌توانید خط تولید و کارگاهی بسیار پر سود داشته باشید.

برای مثال شما خط تولید زغالی لیمویی را دارید و کارگاهی در یک منطقه که هیچ خط تولید زغالی وجود ندارد ساخته اید؛ بدون شک با توجه به نبود خط تولید دیگر، شما سود بسیار زیادی از تولید و فروش زغال یا ذغال خواهید داشت.

امروزه به دلیل فراوان بودن چای‌خانه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، رستوران‌ها و به طور کل وجود غذا‌هایی که در پختن آن‌ها از زغال استفاده می‌شود و در واقع میل بالا به تهیه‌ غذا به صورت سنتی، راه اندازی یک خط تولید زغال و زغال فشرده می‌تواند اوضاع مالی و کاری شما را بسیار خوب کند و در سطح بالایی قرار دهد.

ویژگی و کاربرد زغال لیمویی در ایران

امروزه مورد استفاده‌ترین زغال موجود در ایران برای قلیان، زغال لیمویی می‌باشد که کیفیت آن با توجه به خط تولید تعیین می‌شود.

تولید زغال لیمویی که سردرد نداشته باشد، یک زغال لیموی خوب است؛ زغال لیموی مختلفی در بازار است که ممکن است به دلیل پخت نامناسب، سردرد زا باشد. این زغال بدون جرقه است و به آرامی خاموش می‌شود که بیشترین مصرف و استفاده آن امروزه در قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌هایی می‌باشد که قلیان در آن‌ها وجود دارد.

زغال لیمویی که مرغوب باشدنباید قهوه ای باشد و اگر مشاهده کردید که برخی از قسمت‌های زغال لیمویی قهوه‌ای می‌باشد و یا دود زیادی از آن خارج می‌شود، مطمئن باشید که زغال مرغوبی نیست و جزء زغال‌ های درجه دوم یا سوم می‌باشد.

به طور کلی زغال لیمویی درجه یک باید دود کمی داشته باشد  و اگر مشاهده کردید که زغال لیمویی مد نظر شما یکی از این ویژگی‌ها را ندارد، از خرید آن صرف نظر کنید.ضمنا در هنگام سرخ شدن نباید بوی خامی چوب حس شودو در زمان سرخ شدن نباید ترک داشته باشد.

از نظر قیمتی نمی‌توان عدد خاصی را برای این زغال‌ها تعیین کرد زیرا عوامل مهم و تاثیرگذاری وجود دارند که موجب افزایش یا کاهش قیمت می‌شوند. عواملی مانند کیفیت، خط تولید، بسته بندی و حتی منطقه‌ای که زغال در آن تولید می‌شود، تاثیر زیادی بر قیمت دارند.

سخن پایانی

امروزه در کشور ایران و دیگر کشور‌های اروپایی، از زغال یا ذغال استفاده‌های بسیار زیادی می‌شود و به دلیل کمبود دستگاه تولید زغال و تولید زغال فشرده در سراسر کشور، راه اندازی یک خط تولید زغال می‌تواند بسیار پر سود باشد.

اگر بتوانید در این عرصه کیفیت بسیار خوبی را ارائه کنید و از مواد اولیه درجه یک برای تولید زغال و تولید زغال فشرده استفاده کنید، زغالی صادراتی تولید خواهید کرد و این موضوع باعث رضایت مشتریان شما و شناخته شدن برند شما خواهد شد.

در زمینه‌های کاربرد بهداشتی زغال هم نکات مهمی وجود دارد؛

برای مثال از نوعی زغال در تهیه خمیر دندان استفاده می‌شود که خاصیت سفید کنندگی بسیار بالایی دارد و ممکن است با یک هفته استفاده از این خمیر دندان زغالی، دندان‌های شما سفیدی خیلی خاصی را به دست بیاورند.

نوع خاصی از زغال امروزه در ایران تولید می‌شود که برای پوست و صورت بسیار مفید است؛ از این نوع زغال‌ها برای تولید کرم‌های گیاهی استفاده می‌شود که موجب رفع چروک پوست، ترک خوردن و تیرگی آن می‌شود.

همچنین زغال برای موی سر نیز بسیار مفید است و برخی از آن‌ها به تقویت پیاز مو و داشتن مویی بسیار لطیف کمک زیادی می‌کنند. از نوع خاص و ویژه‌ای از زغال که در کشورهای اروپایی تولید می‌شود،

به عنوان یکی از ماده‌های تقویتی مو در شامپو و برخی صابون‌ها استفاده می‌شود که خاصیت تقویتی بسیار زیادی دارند.

زغال در صنایع دارویی نیز استفاده می‌شود و برای تقویت سیستم گوارشی مفید است؛ از برخی زغال‌ های خاص که زغال یا ذغال فعال نام دارد، برای تهیه قرص‌های دارویی استفاده می‌شود که برخی از این داروها به دلیل داشتن زغال، سیاه رنگ هستند.

داشتن کارگاه تولید زغال و تولید زغال فشرده و می‌تواند شغلی بی دردسر و البته پر سود برای افراد جویای کار باشد و به دلیل نیاز مداوم کشور و صنایع مختلف به زغال، این خطوط تولید از کار نخواهند افتاد و در صورت اقدام، همواره در حال تولید و فروش زغال و حتی صادرات به کشور‌های دیگر خواهید بود.

ساخت یک کارگاه و داشتن خط تولید نیاز به سرمایه زیادی ندارد و آموزش خیلی زیادی هم نمی‌خواهد؛ مطمئن باشید هر هزینه‌ای که برای داشتن خط تولید و کارگاه بپردازید، بعد از گذشت مدتی کوتاه، چند برابر آن سرمایه از طریق فروش زغال به دست خواهد آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *